Symfonieorkest KASK & Conservatorium — (On)voltooide symfonie
€5 / €0
archief
Conservatorium op Scène
Vr
24.03
20:00

Weinig dingen zijn zo verwarrend als de symfonieën van Franz Schubert. Niet alleen is de nummering volkomen dubbelzinnig, van zijn befaamde Onvoltooide Symfonie (D 759) is het niet eens zeker of de man zelf ze überhaupt als onvoltooid beschouwde. Prachtig is ze zeker. Overigens wel met zekerheid onvoltooid gebleven is zijn euh… tiende (D 936A), waarvan slechts fragmenten bewaard zijn. De stukjes partituur vormden het vertrekpunt voor Luciano Berio’s Rendering,  een reconstructie van Schuberts zwanenzang, aaneengelijmd met eigen vinding.

Few things are as confusing as Franz Schubert’s symphonies. Not only is the numbering completely ambiguous, of his famous Unfinished Symphony (D 759) it is not even certain if the man himself considered it unfinished at all. Beautiful it certainly is. Incidentally, what did remain unfinished with certainty is his euh…. tenth (D 936A), of which only fragments have survived. The pieces of score formed the starting point for Luciano Berio’s Rendering, a reconstruction of Schubert’s swan song, glued together with his own invention.

Symfonieorkest KASK & Conservatorium orkest

Elias Peter Brown dirigent

F. Schubert (1797 - 1828)

– Symfonie in b mineur 'Onvoltooide' , D759

L. Berio (1925 – 2003)

– Rendering



Miry
Concertzaal