Naar jaarlijkse gewoonte engageren de zang- en instrumentstudenten zich voor een operaproject, dit keer in de Zwarte Zaal op de campus Bijloke. Stonden de voorbije edities renaissance, barok en classicisme op de affiche, dan trekken we deze keer de twintigste-eeuwse kaart. Met Igor Stravinski is ook het verleden echter nooit veraf. De eenakter Mavra is opgedragen aan zijn landgenoot Pjotr Iljitsj Tsjajkovski en grijpt terug naar een romance van een eeuw voordien. Het compositieproces van Le Rossignol overspande dan weer meerdere jaren, waardoor invloeden hoorbaar zijn van de Russische laat-romantiek van bijvoorbeeld Rimski-Korsakov, Stravinski’s leermeester. Modernisme dus, maar met een snuifje stilistische nostalgie.
(c) beeld: Arnold Newman 1946
Following our annual tradition, students of both voice and instruments have again joined forces to devote themselves to an opera project, this year in the Bijloke campus’ Zwarte Zaal. Where past years have focussed on the Renaissance, Baroque and Classicism, this time we move on to the map of the 20th century. With Igor Stravinsky, the past is perhaps never far away. His one-act Mavra was dedicated to his countryman, Pyotr Ilyich Tchaikovsky, and reflects back to a romance from a century before. The process of composing Le Rossignol took several years, and influences can be recognized from late-Romantic Russia, for instance Rimsky-Korsakov, Stravinsky’s teacher. It is Modernism, of course, but with a whiff of stylistic nostalgia.
Studenten zangklas KASK & Koninklijk Conservatorium
Symfonieorkest KASK & Koninklijk Conservatorium
Uitvoeringen op 30.03.19 (15:00 & 20:00) - 31.03.19 (15:00 & 20:00). De voorstellingen vinden plaats in de Zwarte Zaal, campus Bijloke, inkom Louis Pasteurlaan 2, 9000 Gent.
Igor Stravinski
–
Mavra (1922)
–
Le Rossignol (1914)