Ruiskamer #3: The Necks & Younes Zarhoni
€22 / €19 / €17 PAY WHAT YOU CAN
archief
Ruiskamer
Wo
06.12
20:00

In de categorie legendarische Australische cultbands steken The Necks er met nek en schouders bovenuit. Chris Abrahams (piano), Tony Buck (drums), en Lloyd Swanton (bas) schaven al achttien albums lang aan hun onorthodoxe sound: lange stukken die zich langzaam betoverend ontrafelen, drijvend op een aanhoudende diepe groove. De bedrieglijke eenvoud van hun muziek geeft bij elke luisterbeurt nieuwe details prijs. Niet helemaal avant-gardistisch, noch minimalistisch, ambient of jazz:  de muziek van The Necks is helemaal uniek!

Brusselaar Younes Zarhoni werkt op het kruispunt van audio en visuele kunst, rond topics als nationale, religieuze en artistieke identiteit. Hij maakt zowel geluidsinstallaties als visueel werk en elektronische muziekperformances. Met zijn electroproject YZ tourde hij langs talloze podia, zoekend naar de meditatieve kant van techno. Zijn nieuwste zoektocht naar transcendentie door muziek: een studie in quadrafonische zang. Sobere bezweringen in het Arabisch worden meerstemmig gelaagd en onderbroken door stiltes, die baden in een monastieke sfeer. Het resultaat is een zalige mindmelt. Ogen dicht en oren wijd open!

In the category of legendary Australian cult bands, The Necks stand out with neck and shoulders. Chris Abrahams (piano), Tony Buck (drums), and Lloyd Swanton (bass) have been planing their unorthodox sound for eighteen albums: long pieces that slowly unravel mesmerizingly, floating on a sustained deep groove. The deceptive simplicity of their music reveals new details with each listen. Not quite avant-garde, nor minimalist, ambient or jazz: The Necks’ music is completely unique!

Brussels-based Younes Zarhoni works at the intersection of audio and visual art, around topics such as national, religious and artistic identity. He creates sound installations as well as visual work and electronic music performances. With his electro project YZ, he toured numerous venues, searching for the meditative side of techno. His latest quest for transcendence through music: a study in quadraphonic singing. Sober incantations in Arabic are layered polyphonically and punctuated by silences bathed in a monastic atmosphere. The result is a blissful mindmelt. Eyes closed and ears wide open!

i.s.m. VIERNULVIER

Miry
Concertzaal