Ottorino Respighi leerde als kind zowel viool als piano spelen. Als topviolist belandde hij in Rusland en nam er compositielessen bij Rimsky-Korsakov. Voeg daar een buitengewone belangstelling voor oude muziek aan toe en je krijgt partituren die de viool en pianosnaren doen vibreren tot in het diepst van elk luisterend hart. Vioolwonder Vladyslava Luchenko, in residentie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, breekt een lans voor Respighi’s kamermuziek aan de zijde van haar vaste pianopartner Christia Hudziy. Giuseppe Martucci, Respighi’s leermeester aan het Liceo Musicale van Bologna, opent het programma. Als toetje is er een wild Improvviso van Nino Rota waarin ook Gidon Kremer af en toe zijn muzikale tanden zet.
As a child, Ottorino Respighi learned to play both the violin and piano. As a top violinist, he went to Russia and studied composition with Rimsky-Korsakov. Add to that an exceptional interest in early music and the result is scores that have the strings of the violin and the piano vibrating to the very depths of every listening heart. Violin phenomenon Vladyslava Luchenko, in residence at the Queen Elisabeth Music Chapel, makes a stand on behalf of Respighi’s chamber music alongside her permanent piano partner Christia Hudziy. Giuseppe Martucci, Respighi’s teacher at the Liceo Musicale in Bologna, opens the programme. To top it off is a wild Improvviso by Nino Rota, in which Gidon Kremer also occasionally sets his musical teeth.
Vladyslava Luchenko viool
Christia Hudziy piano
G. Martucci (1856-1909)
–
Andantino con moto uit 3 Pezzi, op. 64
O. Respighi (1879-1936)
–
Sei pezzi per violino e pianoforte
–
Sonata per violino e pianoforte in si minore
N. Rota (1911-1979)
–
Improvviso in re minore per violino e pianoforte
In samenwerking met Muziekkapel Koningin Elisabeth