Hoewel de Russische klaviermuziek nog weinig pleitbezorgers nodig heeft, blijft een groot deel ervan tot op vandaag onbekend en een tikje exotisch. Olga Pashchenko selecteerde muziek uit verschillende periodes en brengt die op historische instrumenten. Van de late Barok tot de late Romantiek en van klavecimbel tot de moderne piano. Pratch and Hässler (op klavecimbel) waren immigranten, wiens muziek tot het Russische erfgoed ging behoren, net zoals dat met Händel in Engeland het geval was. Omgekeerd oriënteerden Glinka en Balakirev (op romantische piano) zich op Italiaanse en Oosterse klankwerelden. Eindigen doet Pashenko met Nikolaj Medtner, die ze voor de gelegenheid uit de schaduw van zijn goede vriend Rachmaninov haalt (op moderne piano)

" />
Olga Pashchenko — Slavische klavieren
€ 20 / € 15 (red) / € 5 (-26)  / € 0
Do
06.12
20:00

Hoewel de Russische klaviermuziek nog weinig pleitbezorgers nodig heeft, blijft een groot deel ervan tot op vandaag onbekend en een tikje exotisch. Olga Pashchenko selecteerde muziek uit verschillende periodes en brengt die op historische instrumenten. Van de late Barok tot de late Romantiek en van klavecimbel tot de moderne piano. Pratch and Hässler (op klavecimbel) waren immigranten, wiens muziek tot het Russische erfgoed ging behoren, net zoals dat met Händel in Engeland het geval was. Omgekeerd oriënteerden Glinka en Balakirev (op romantische piano) zich op Italiaanse en Oosterse klankwerelden. Eindigen doet Pashenko met Nikolaj Medtner, die ze voor de gelegenheid uit de schaduw van zijn goede vriend Rachmaninov haalt (op moderne piano)

Russian piano music is well known throughout the world, however a big historic part of it is still covered with mystery and stays exotique. With this program Olga Pashchenko makes a journey from late baroque to the postromantic period of Russian music on the instruments of the time. Pratch and Hässler (on harpsichord) were both foreigners who became Russian heritage, just like Händel became English. Glinka and Balakirev on the other hand looked to Italy and the East for inspiration (on romantic piano). The last word is for Rachmaninov’s good friend Nikolai Medtner (on modern piano).

Olga Pashchenko (klavecimbel Ducornet 2001 naar Hemsch, Pleyel 1898 & Steinway)

Ivan Pratch

– Fandango voor piano, Op. 2 (1795)

Johann Wilhelm Hässler

– Sonate in A mineur

Mikhail Glinka

– variaties op de romance ‘De nachtegaal’ van Anatolij Aljabjev (1833)
– variaties op een thema uit Bellini's opera ‘I Capuleti e i Montecchi’(1832)

Mili Aleksejevitsj Balakirev

– ‘De Leeuwerik’, transcriptie van een lied van Mikhail Glinka (1864)
– ‘Islamej’, een Oriëntaalse fantasie voor piano, Op. 18 (1869)

Nikolaj Medtner

– ‘Canzona Matinata’, uit Vergeten Melodieën cyclus 2, Op. 39,4 (1919-1920)
– Sonata Tragica’, uit Vergeten Melodieën cyclus 2, Op. 39,5 (1919-1920)



Miry
Concertzaal