De Zwitserse componist Mario Batkovic tast de grenzen van zijn instrumenten af door klassieke met hedendaagse muziek te mixen. Daarbij laat hij loops en effecten achterwege: hij beschouwt musiceren als een symbiotische relatie tussen mens en instrument.
Als componist, producer en performer combineert hij verschillende muzikale disciplines, waardoor hij de accordeon naar een hoger niveau tilt. Het magazine Rolling Stone verkoos zijn titelloze debuutalbum tot de 10 ‘Best Avant Albums of 2017’, en recensies bevatten steevast adjectieven als ‘uitdagend’, ‘hypnotiserend’ en ‘grandioos’.
Ook zijn nieuwe plaat ‘INTROSPECTIO’ (december 2021) wordt warm onthaald.
Via samenwerkingen met elektronische tovenaar James Holden en voormalig BEAK>-lid Matthew Williams aka MXLX, naast drummer Clive Deamer (Radiohead/Portishead/
Rolling Stone: “Batkovic is een minimalist die betoverende melodieën en geluiden verzamelt”
The Quietus: “Vindt een immense kracht in niets anders dan zijn ene instrument.”
Crac: “Een muzikant die gespecialiseerd is in intense, buitenaardse composities.”
Louder Than War: “Herinnert me eraan waarom ik verliefd werd op muziek.”
Ben Bertrand is een Belgische basklarinettist en componist en behaalde zijn master aan KASK & Conservatorium. Met loops en effectpedalen zet Bertrand zijn klarinetklanken om in elektronische soundscapes en hypnotiserende composities. Bertrands universum is een synthese van traditionele muziek, hedendaagse elektronische muziek en Amerikaanse minimalisten zoals Steve Reich en Terry Riley.
Met zijn vorige albums – ‘Era/Area’ (2017), ‘Off-Record’ (2017), ‘NGC 1999’ (2018) en ‘Manes’ (2020) – toerde Ben vooral in België, Frankrijk en Nederland. Hij stond onder meer in de AB en op Le Guess Who? en BRDCST Festival. Zijn recentste plaat ‘Dokkaebi’ kwam afgelopen oktober uit.
Mixing classical and contemporary sound, Swiss composer Mario Batkovic seeks to explore the sonic possibilities of his instruments, without effects or loops, rather through a mutualistic symbiotic relationship between man and instrument.
Challenging, hypnotic and grandiose; Batkovic’s symphonic vision is unique and he has received widespread critical acclaim, including Rolling Stone magazine who voted his self-titled debut album in the Top 10 ‘Best Avant Albums of 2017’.
Mario Batkovic released his new album ‘INTROSPECTIO’ in December 2021 via Invada Records to widespread critical acclaim.
Featuring collaborations with electronic sorcerer James Holden and former BEAK> member Matthew Williams aka MXLX, in addition to drummer Clive Deamer (Radiohead/Portishead/
Rolling Stone: “Batkovic is a minimalist, culling mesmerizing melodies and sounds”
Mojo: “Swiss lightning-conductor drags humble accordion screaming into futurity”
The Quietus: “Finds an immense strength in nothing but his one instrument”
Crac: “A musician who specialises in intense, otherworldly compositions”
Louder Than War: “Reminds me of why I fell in love with music in the first place”
BEN BERTRAND
Ben Bertrand is a Belgian bass clarinet player and composer who hijacks his instrument by using loops and effects pedals. The artist thus transforms the sounds of the clarinet into electronic sounds, and creates a hypnotic musical journey. A synthesis of very diverse influences, Ben Bertrand’s universe is based on traditional and ancestral music, American minimalists such as Steve Reich and Terry Riley, and current electronic music. The composer skillfully manages to bridge the gap between extreme modernity and references to the past.
With his previous works – ‘Era/Area’ (2017), ‘Off-Record’ (2017), ‘NGC 1999’ (2018) and ‘Manes’ (2020) – Ben has toured mainly in Belgium, France and the Netherlands (Ancienne Belgique, Festival Présences électronique, BRDCST Festival, Schiev Festival, Le Guess Who?). His latest album ‘Dokkaebi’ was released on 1 October 2021.