Hoewel bij het grote publiek net iets minder bekend, hoeft George Enescu op weinig vlakken onder te doen voor zijn tijdsgenoten. Justus Grimm en kompanen bewijzen dat vanavond. Bewonderd door Brahms, terwijl Enescu zelf vooral Wagner bewonderde, was Enescu net iets te jong om actief deel te nemen aan de oorlog der romantici. Hij verkaste naar Parijs, waar hij verkeerde in de kringen van Fauré en Massenet. Schoon volk, het moet gezegd!
Niet minder opgehemeld werd Erich Korngold in zijn jonge jaren. Door Mahler geprezen als de “nieuwe Mozart” – een uit de hemel gevallen musicus. Korngold vertrok later naar Hollywood en geldt met recht als een pionier van de filmmuziek. Op het programma staat kamermuziek van beide meesters.
Although slightly less known to the general public, George Enescu is in not a lesser composer than his contemporaries. Justus Grimm and comrades prove that tonight. Admired by Brahms, while Enescu himself mainly admired Wagner, he was slightly too young to actively participate in the war of the Romantics. He moved to Paris, where he was in the circles of Fauré and Massenet. Lovely company, it must be said!
No less extolled was Erich Korngold in his younger years. Hailed by Mahler as the ‘new Mozart’ — a musician who came down from heaven. Korngold later left for Hollywood and is rightly considered a pioneer of film music. The programme features chamber music by both masters.
Aylen Pritchin viool
Razvan Popovici altviool
Justus Grimm cello
Diana Ketler piano
G. Enescu (1881-1955)
–
“Aubade” voor strijktrio
–
“Serenade lointaine” voor pianotrio
W.A. Mozart (1756-1791)
–
Pianokwartet in g klein
E.W. Korngold (1897-1957)
–
Pianotrio
G. Enescu (1881-1955)
–
“Rhapsodie roumaine” voor pianoquartet