Op het einde van zijn leven waagde Haydn zich aan een nieuw genre, geïnspireerd door de koorcultuur in London. Over de dertien meerstemmige koorliederen met klavierbegeleiding – als genre tot dan onbekend in Wenen – zei hij het volgende: ‘Deze liederen werden gecomponeerd in enkele gelukzalige uren, zonder opdracht en louter con amore.’ Oorspronkelijk mikte de componist op een cyclus van 25 liederen, maar hij had moeite om goede teksten te vinden en het werk vorderde langzaam. Uiteindelijk legde hij met deze wat onderbelichte werken de basis van het romantische koorlied, dat zo populair zou blijken bij latere generaties. Als volleerd en ervaren componist vindt hij de juiste balans tussen traditie en vernieuwing. Met deze speelse en gevoelige muziek vertoeven we in een wat utopisch burgerlijk gezelschap, waar vroomheid, moraliteit en beheerst genot de boventoon voeren.
Ex Tempore -
Florian Heyerick dirigent & klavier
J. Haydn (1732-1809)
–
Koorliederen met klavier: een gezongen testament tussen traditie, vernieuwing en utopie
In samenwerking met KOORLINK & Ex Tempore