Sonoro Quartet — ode aan de koppigheid
€15 / €10 (red.) / €5 (-26)
miry ensemble
Ma
27.03
20:00

Toonaangevend is niet meteen het juiste woord, wanneer we spreken over het strijkkwartet van Claude Debussy. Autoriteit verwierf het werk zeker, maar eigenlijk legde het veeleer een bom onder het genre. In een brief verklaarde hij de kluisters van de klassieke regelneverij voortaan voor verbroken. Ene Maurice Ravel had daar wel oren naar. Tien jaar later modelleerde hij zijn eigen bijdrage aan de kwartetliteratuur naar die van zijn eerbiedwaardige landgenoot, al kreeg de wolkige toontaal van Cloclo De Eerste onder zijn hand een meer neo-klassieke snit aangemeten. Op veel lof van pers of publiek had hij echter niet te rekenen. Enkel Debussy schreef zijn jongere kunstbroeder er in de naam Gods geen noot aan te veranderen. Dat is niet gebeurd en met dit historische tweeluik brengt Sonoro Quartet dan ook niets minder dan een ode aan de artistieke koppigheid.

Cutting-edge is not quite the word we use when speaking of Claude Debussy’s string quartet. The work certainly gained authority, but it was more like setting a bomb under the genre. In a letter, Debussy declared the shackles of classical rule-making null and void. A certain Maurice Ravel was a willing listener. Ten years later, he modelled his own contribution to the quartet repertoire on that of his erstwhile countryman, although the clouded tonal language of his work had a more neo-classical character. He was unable to enjoy the praise of the public or the press, alas, as only Debussy himself advised him, ‘in God’s name, to not change a note’. Indeed, Ravel did not, and with this historical diptych, the Sonoro Quartet presents nothing less than an ode to artistic stubbornness.

Sonoro Quartet ensemble

Mona Verhas viool

Jeroen De Beer viool

Séamus Hickey altviool

Paul Heyman cello

C. Debussy (1862 – 1918)

– Strijkkwartet in g mineur

M. Ravel (1875 – 1937)

– Strijkkwartet in F majeur

Student van KASK & Conservatorium

– Creatie



Miry
Concertzaal