Het nieuwe audiovisuele project van beeldend kunstenares Oona Libens en Razen, de groep rond Brecht Ameel draagt de titel Het Moederkoren, u weet wel, naar die vermaledijde graanschimmel die broodeters in vroegere tijden meermaals tot waanzin dreef. Letterlijk. De voorstelling is dan ook een evocatie van mystieke extase en doorgedreven hallucinaties uit de middeleeuwen. Daarvoor blaast Razen het stof van oude, half-vergeten instrumenten à la schalmei, monochord, sarangi en draailier. Media-archeologe Oona Libens complementeert die aanpak met weliswaar pas recentelijk primitief geworden technologie als analoge projectietechnieken, wat dan weer resulteert in een abstracte animatiefilm annex educatieve documentaire. Als toemaatje is er Poor Isa, het duo van Ruben Machtelinckx en Frederik Leroux, dat aan het improviseren gaat met geprepareerde banjo en woodblocks. U hoort het, qua excentriciteit hoeft u uw verwachtingen alleszins niet te beteugelen.
The new audiovisual project by visual artist Oona Libens and Razen, the group around Brecht Ameel, is called Het Moederkoren, The Ergot, after the rye fungus that once drove eaters of bread to madness (literally). The performance evokes mystical ecstasy and Medieval hallucinations. Media archaeologist Oona Libens echoes the approach with newly primitive analogue technologies in an abstract animation film/educational documentary. A bonus is Ruben Machtelinckx and Frederik Leroux’s Poor Isa, eccentrically improvizing with prepared banjo and woodblocks.
Oona Libens beeld
Brecht Ameel resonatorgitaar, resonatormandoline, …
Kim Delcour doedelzak, blokfluit
Ruben Machtelinckx gitaar, banjo
Frederik Leroux gitaar, banjo
'Het Moederkoren' is een coproductie van Vooruit, MIRYconcertzaal, KRAAK & De Studio. Dit concert maakt deel uit van Eastern Daze. Een festival georganiseerd door Vooruit & Kraak.