In de jaren ‘80 van de zeventiende eeuw zagen drie jongens uit de vooraanstaande Gentse muzikantenfamilie Loeillet het levenslicht: Jean–Baptiste (de Gant), Jacques (Jacob), en Jean-Baptiste (John of London). Zij veroorzaken nog steeds verwarring met hun gelijklopende initialen, maar bieden tegelijk veel muzikaal plezier met hun intieme kamermuziek. Vooral John Loeillet (Gent 1680 – Londen 1730) was tijdens zijn leven internationaal befaamd en het grootste deel van zijn carrière werkzaam in Londen. Als enige van de Loeillet-dynastie schreef hij ook klaviermuziek. In Londen verschenen twee bundels voor klavecimbel of spinet. De eerste bundel (ca. 1712) is schatplichtig aan Henry Purcell en John Blow, terwijl de bundel uit 1723 geschreven is in een meer persoonlijke stijl, waarin Franse grandeur en elegantie verenigd wordt met Italiaanse lichtvoetigheid. Het concert brengt klavierwerk van Loeillet en van zijn Engelse collega’s en leermeesters. Devliegers opname van dit repertoire in MIRYconcertzaal verscheen recent op CD.
John Loeillet, born in Ghent 1680, was internationally renowned during his lifetime and worked for the greater part of his career in London, where he died in 1730. He was the only one of the Loeillet dynasty (his brothers and nephews also being musicians) to have written for keyboard. In London two books for harpsichord or spinet were published. The first volume (ca. 1712) is much indebted to Henry Purcell and John Blow, whereas the 1723 volume is written in a more personal style, combining French grandeur and elegance with Italian frivolity. The concert brings together several pieces for keyboard by Loeillet, but also from his English colleagues and teachers. Devlieger’s recording of this repertoire in MIRYconcerthall was recently released on CD.
Jan Devlieger dubbelmanuaal Vlaams klavecimbel naar Ruckers