Jacob Kellerman
€ 20 / € 15 (red.) / €5 (-26) / € 0
archief
miry ensemble
Ma
17.02
20:00

Op het eerste zicht lijkt het programma van gitarist Jacob Kellerman erg divers. Wat de stukken echter in oorsprong gemeen hebben is hun vrije en ondogmatische benadering qua bezetting. Arvo Pärt schreef zijn geliefde Fratres aanvankelijk voor strijkkwartet en slagwerk maar arrangeerde het later voor een groot aantal instrumentaties. Ook Antonín Dvořák maakte een versie voor gitaar en viool van zijn als strijktrio bedoelde 4 Romantische Stukken, terwijl de Litouwse componist Joseph Achron incidentele toneelmuziek gebruikte voor zijn Stempenyusuite. Net zo verliet de Zweed Henrik Strindberg zich voor The Fifth Hand op ouder werk van eigen hand. Centraal in het programma staat Kellermanns eigen herwerking van Schuberts Duo sonate. Erg toepasselijk want het stuk ontstond in de Weense Biedermeierperiode, een tijd waarin de gitaar een voorname rol speelde.

Guitarist Jacob Kellerman’s selections are diverse, but they all share a free, undogmatic approach to instruments. Arvo Pärt wrote his Fratres for string quartet and percussion, but arranged it for many other instruments. Antonín Dvořák composed a version of his 4 Romantische Stukken for guitar and violin, and we hear theatre music in Lithuanian composer Joseph Achron’s Stempenyusuite. For The Fifth Hand, Henrik Strindberg referred to earlier works. The evening centres on Kellermann’s own arrangement of Schubert’s Duo Sonata, from Vienna’s Biedermeier period, when the guitar was prominent.

Jacob Kellerman gitaar

Christian Svarfvar viool

Arvo Pärt (1935)

– Fratres

Franz Schubert (1797 - 1828)

– Sonata in A majeur ‘Duo Sonata’ D. 574 (arr. Kellermann)

Henrik Strindberg (1954)

– The Fifth Hand

Antonín Dvořák (1841 - 1904)

– 4 Romantische stukken Op. 75 (arr. Kellermann)

Joseph Achron (1886 - 1943)

– Stempenyu suite



Miry
Concertzaal