Vrije of vaste vorm, een hedendaags percussionist trekt zich immer uit te slag. Bij een grafische partituur zonder vast beginpunt, zoals Zyklus van Stockhausen, geniet de uitvoerder veel vrijheid. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Franco Donatoni’s minutieus uitgeschreven “Omar” voor solo vibrafoon. Dit stuk munt uit in quasi­-classicistische helderheid, uitdagend voor de uitvoerder maar genereus ten aanzien van het publiek. De apotheose van de avond krijgt de ietwat broze vorm van een collectief improvisatieproject met papieren instrumenten. Het Paper Ensemble leidt de zaak in goede banen.

" />
Hetzij vrij vast, hetzij vast vrij — Slagwerkklas Conservatorium Gent
€5 - €0
Vr
02.03
20:00

Vrije of vaste vorm, een hedendaags percussionist trekt zich immer uit te slag. Bij een grafische partituur zonder vast beginpunt, zoals Zyklus van Stockhausen, geniet de uitvoerder veel vrijheid. Aan de andere kant van het spectrum vinden we Franco Donatoni’s minutieus uitgeschreven “Omar” voor solo vibrafoon. Dit stuk munt uit in quasi­-classicistische helderheid, uitdagend voor de uitvoerder maar genereus ten aanzien van het publiek. De apotheose van de avond krijgt de ietwat broze vorm van een collectief improvisatieproject met papieren instrumenten. Het Paper Ensemble leidt de zaak in goede banen.

Free or fixed forms, percussionists of today should know how to handle them. In case of a graphic score, as in Stockhausen’s Zyklus, the performer obviously enjoys quite a bit of freedom. On the other hand of the spectrum however we find Donatoni’s carefully written out vibraphone solo titled Omar. The piece boast an almost classical transparancy, challenging the performer but at the same time generous to the audience. Top of the evening’s bill is a somewhat fragile improvisation with paper instruments, joining together students of the conservatory and members of the – yes – Paper Ensemble

Slagwerkklas Conservatorium Gent ensemble

Wim Konick artistieke leiding

Miry
Concertzaal