Gentse Vleugels
— Geert Callaert
- Geert Callaert studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven. Hij volgde er piano in de klas van Jan Vermeulen en behaalde er de laureaatsdiploma’s en hogere diploma’s piano, kamermuziek en klavierbegeleiding, alsook de speciale prijs Lemmens-Tinel voor piano, kamermuziek, klavierbegeleiding, orkestdirectie, muziekschriftuur en hogere analyse. Als freelance musicus werkte hij eerder samen met het Prometheus ensemble, het Catalpa ensemble, het Collegium Instrumentale Brugense, de Vlaamse Opera, I Fiamminghi, de Filharmonie en het VRO.
Tijdens zijn opleiding volgde hij tal van seminaries (waaronder de Stockhausen Courses 1998, 1999 en 2000 voor de interpretatie van zijn muziek en computerseminaries aan het IRCAM te Parijs). Hij behaalde verschillende prijzen op pianowedstrijden (Pro Civitate, Stephan De Jonghewedstrijd) en in 1998 de Sabamprijs tijdens het Free Podium, georganiseerd door het Festival van Vlaanderen afdeling Mechelen, voor de interpretatie van Charles Wuorinens Percussion Duo (samen met Geert Verschraegen, mallets).
Sedert 1990 is hij werkzaam aan het Lemmensinstituut als pianist-begeleider en sinds 2008 staat hij als hoofdvakdocent piano en kamermuziek aan de hogere afdelingen van het Lemmeninstituut in voor de opleiding van studenten manama in het hedendaagse kunstmuziekrepertoire.
Op 27 april 2002 studeerde hij af aan het Orpheusinstituut met een project over de pianomuziek en kamermuziek met slagwerk van Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis en Charles Wuorinen.
Hij is ook actief als componist: Jazzsuite voor vibrafoon en piano (2001); Introduction and Dance voor vibrafoon solo, jazzcombo en houtblaaskwintet, gecreëerd op 1 oktober 2002; Conflicts voor klarinet en slagwerk (2003 ter gelegenheid van de heropening van het Groeninghe Museum te Brugge); herwerking van Paul Lansky’s tapecompositie “Heavy Set” voor piano, drums, sampled sounds en tape (creatie 2002 tijdens het festival Mobile Phonics). Kwartet nr. 1, voor fluit, contrabas, marimba en piano (wereldpremière te Tilburg, een organisatie van Stichting De Link). Samen met Carlo Willems schreef hij het opgelegde werk (discipline slagwerk en piano) voor de nationale Dexiawedstrijd in 2006. Voor de actie “Sight First II” van de Lions Club schreef hij de klassieke versie van het lied “Eyes for you”, wat opgenomen werd op cd (met Marc Meersman, bariton, en Geert Callaert, piano). Verder voltooide hij muziek voor twee films, in samenwerking met het HERMESensemble onder leiding van Koen Kessels, muziektheater Transparant, Centre de Recherches et de Formation Musicales de Wallonie en het Belgische Filmarchief.
Hij is als solist en kamermusicus bekend en veel gevraagd voor zijn breed repertoire (van klassiek tot hedendaags). Hij is pianist van het HERMESensemble en creëerde verschillende composities van verscheidene componisten. Sommige droegen werk aan hem op: Michael Sahl (New York, USA) schreef voor hem zijn “Vlaamse Sonate” en Michael Clarke (Huddersfield University, UK) zijn “Constellations” voor mallets, piano en live-electronics; dichter bij huis droeg Sebastiaan Van Steenberge zijn “Waltzing without Mathilda” en “Svolazzo” (piano solo) aan hem op en schreef Hanne Deneire voor hem “Blink” voor solopiano. Hij creëerde “Eisberge” (piano solo) van Jean Delouvroy tijdens de hommage middagconcerten van de Vlaamse Opera, naar aanleiding van de creatie van de opera van Luc Van Hove (februari 2008).
Hij is medeoprichter van Casco Phil (de vroegere Belgische Kamerfilharmonie) en lid van het Hermesensemble.
C. Debussy (1862-1918)
–
Feux d’artifice (1913)
T. Takemitsu (1930-1996)
–
Les Yeux Clos II (1989)
J. Jongen (1873-1953)
–
Suite enorme de sonate, opus 60 (1918)
G. Ropartz (1864-1955)
–
Nocturne nr. 3 (1916)