Hoewel ze amper hun houten jubileum achter de rug hebben, speelde het Belgische Desguin Kwartet zich al in de harten van menig Europees melomaan. Niet vies van een streepje jazz of theater opteert het viertal voor hun passage in MIRY voor ijzeren repertoire. Haydns vierde strijkkwartet uit zijn twintigste opusnummer is een absolute hoeksteen uit de strijkliteratuur, die een kleine twee eeuw de toon zou aangeven. Getuige daarvan is Antonin Dvořáks twaalfde bijdrage aan het genre. In de melodieën mag dan het Amerikaanse platteland doorklinken, tijdens het schrijven werd de componist naar eigen zeggen in gedachten bijgestaan door ‘dierbare Papa Haydn’.
Although barely past their wooden anniversary, the Belgian Desguin Quartet has already played its way into the hearts of many a European melomaniac. Not averse to a dash of jazz or theater, the foursome however opts for iron repertoire for their passage in MIRY. Haydn’s fourth string quartet from his twentieth opus number is an absolute cornerstone of string literature, one that would set the tone for the next two centuries. For instance: Antonin Dvořák’s twelfth contribution to the genre. The melodies may echo the American countryside, during the writing the composer says he was mentally assisted by ‘dear Papa Haydn’.
Desguin Kwartet ensemble
J. Haydn (1732-1809)
–
Strijkkwartet in D majeur, Op.20 nr 4
A. Dvořák (1841-1904)
–
Strijkkwartet nr. 12 in F majeur, ‘American Quartet’
S. Sadrayomousavi
–
... and the last is being eaten by the ants
i.s.m. SWUK vzw