Alexander Ullman — Ravel, Franck & Liszt
€ 15 / € 10 (red.) / € 5 (-26)
MIRY Klavier
Ma
10.01
20:00

U hoeft niet alles te geloven wat in de kranten staat, maar als ze in groten getale eendrachtig de lof zingen van een zekere pianist zal er toch wel iets van aan zijn. Zulks is het geval voor Alexander Ullman. Met zijn technische volmaaktheid en indrukwekkend kleurenpalet veroverde hij een plek in heel wat melomane harten. Als winnaar van het jongste Internationaal Franz Liszt Pianoconcours brengt hij in MIRY Concertzaal diens duivelse pianosonate. Retoriek, drama, pathos, zangerigheid… dit stuk heet niet voor niets een hoeksteen van de pianoliteratuur. Met César Francks architecturale meesterwerk Prelude, Chorale & Fugue is het evenwicht anderzijds verzekerd. Enkele meer intieme werken van Ravel, Pärt en Gibbons voorzien deze twee vingervlugge monsters van zachte stootkussentjes.

We don’t have to believe everything we read in the newspapers, but if they they all seem to be singing the praises of a certain pianist, there must be something to it. Such is the case with Alexander Ullman. With his technical perfection and impressive colour palette, he has won a place in many a melomanic heart. As the winner of the latest International Franz Liszt Piano Competition, he will be performing Liszt’s devilish piano sonata in the MIRY Concert Hall. Rhetoric, drama, pathos, melodiousness – it is not for naught that this piece is considered a cornerstone of piano literature. With César Franck’s architectural masterpiece ‘Prelude, Chorale & Fugue’, on the other hand, a balance is assured. A few more intimate works by Ravel, Pärt and Gibbons fortunately keep the finger pads soft on these quick hands.

Alexander Ullman piano

Dit concert is het nieuwjaarsconcert van HOGENT.

O. Gibbons (1583 – 1625)

– 3 short pieces

M. Ravel (1875 – 1937)

– Pavane pour une infante défunte

C. Franck (1822 – 1890)

– Prelude, Chorale & Fugue

A. Pärt (1935)

– Partita op. 2

F. Liszt (1811 – 1886)

– Pianosonate in b mineur



Miry
Concertzaal